+30 2810 379750 bmi@staff.teicrete.gr

Μαθήματα

Ο Καθ. Μανώλης Τσικνάκης και άλλα μέλη του Εργαστηρίου συμμετέχουν στην διδασκαλία προπτυχιακών και μεταπτυχιακών μαθημάτων του τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής και της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών γενικότερα.

Προπτυχιακά Μαθήματα

Βιοπληροφορική και Προσομοίωση Φυσιολογικών Συστημάτων

Πολυμεσικές Υπηρεσίες στην Υγεία

Οικονομία, Καινοτομία και Διαδίκτυο

Διαχείριση Έργων Πληροφορικής

Ορολογία και Τεχνική Συγγραφή

Μεταπτυχιακά Μαθήματα

Research methods and Project Management

 

Βιοπληροφορική και Προσομοίωση Φυσιολογικών Συστημάτων

Το μάθημα αποτελείται από δύο κύριες ενότητες:

  1. Εισαγωγή στην Βιοπληροφορική
  2. Προσομοίωση φυσιολογικών συστημάτων.

Οι βασικές περιοχές που θα καλύψει το μάθημα αναφορικά με την Βιοπληροφορική

– Εισαγωγή στη Βιοπληροφορική: Βασικές έννοιες, εφαρμογές
– Bάσεις, εργαλεία, λογισμικό ανοικτού κώδικα.
– Ομοιότητες ανάμεσα σε αλληλουχίες, ο αλγόριθμος BLAST (Basic Local Alignment Search Tool) και οι γνωστές παραλλαγές του, άλλοι αλγόριθμοι αντιστοίχισης
– Η δομή των πρωτεϊνών, υπολογισμός τρισδιάστατης δομής.
– Μικροσυστοιχίες, ανάλυση εικόνας, ανάλυση δεδομένων.
– Συστεμική βιολογία (Systems biology), μοντέλα πληροφορίας των κυττάρων.
– Εφαρμογές της βιοπληροφορικής στην ανακάλυψη νέων φαρμάκων και την προσωποποιημένη θεραπεία.

Οι βασικές περιοχές που θα καλύψει το μάθημα αναφορικά με την Προσομοίωση φυσιολογικών συστημάτων

– Βασικές αρχές μοντελοποίησης.
– Μέθοδοι μοντελοποίησης φυσιολογικών συστημάτων.
– Θεωρία ελέγχου γραμμικών και μη – γραμμικών συστημάτων.
– Ανάλυση και ταυτοποίηση φυσιολογικών συστημάτων ανοικτού και κλειστού βρόχου.
– Μέθοδοι τεχνητής νοημοσύνης για προσομοίωση και έλεγχο φυσιολογικών συστημάτων. Παραδείγματα από το καρδιαγγειακό, αναπνευστικό, νευρικό, μεταβολικό σύστημα.
– Χρήση ειδικού λογισμικού για την ανάλυση και προσομοίωση φυσιολογικών συστημάτων. Υπολογιστικές απαιτήσεις και αρχιτεκτονικές.

Πολυμεσικές Υπηρεσίες στην Υγεία

Το μάθημα είναι εισαγωγικό στην βιοϊατρική πληροφορική και καλύπτει τις βασικές ενότητες που είναι αναγκαίες για την εξοικείωση του φοιτητή με το γνωστικό αυτό πεδίο. Αποτελείται από δύο κύριες ενότητες. Την ενότητα της βιοϊατρικής πληροφορικής και την ενότητα των υπηρεσιών ηλεκτρονικής υγείας (eHealth & mHealth).
Η πρώτη ενότητα εστιάζει στα ακόλουθα:
– Ιατρική πληροφορία: Είδη και χαρακτηριστικά (πολυμεσικών) βιοϊατρικών δεδομένων.
– Η διαδικασία λήψης αποφάσεων στην ιατρική – η υποθετικο-συμπερασματική προσέγγιση των ιατρικών προβλημάτων.
– Εξειδικευμένα πληροφοριακά συστήματα πολυμέσων (ιατρικής εικόνας/βίντεο/ ήχου/καρδιογραφήματος/εγκεφαλογραφήματος, κ.α.).
– Ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας.
– Κωδικοποίησης ιατρικών όρων και συστήματα ταξινόμησης ιατρικής πληροφορίας.
– Διαλειτουργικότητας και σχετικά τεχνολογικά πρότυπα Ιατρικής Πληροφορικής.
– Πολυμεσική βιοϊατρική πληροφορία (Βιοϊατρικά σήματα και ιατρική απεικόνιση, και σχετικά τεχνολογικά πρότυπα).
– Ιατρική γνώση και συστήματα λήψης αποφάσεων.

Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στα ακόλουθα:
– Τηλεϊατρική / εφαρμογές ηλεκτρονικής υγείας. Κινητές υπηρεσίες ηλεκτρονικής υγείας.
– Τεχνολογίες υποστήριξης της ηλεκτρονικής υγείας (Το πλαίσιο OSGi (OSGi framework, το πρωτόκολλο UpnP (Universal Plug and Play protocol – UPnP)).
– Ασύρματα δίκτυα αισθητήρων και εφαρμογή τους στην βιοϊατρική.
– Κλινική τηλεϊατρική (Clinical telemedicine), Τηλεακτινολογία, Τηλεκαρδιολογία, Τηλεπαθολογία.
– Συστήματα και υπηρεσίες για τη πρόληψη ή διαχείριση χρόνιων παθήσεων. Κάθε εξάμηνο το μάθημα θα εστιάζει σε κάποια από τα ακόλουθα: Καρδιαγγειακές παθήσεις, Διαβήτης, Αναπνευστικά νοσήματα, Ψυχικές διαταραχές (Κατάθλιψη, διπολικό σύνδρομο, άγχος).
– Υπηρεσίες και τεχνολογίες για ηλικιωμένους. Κάθε εξάμηνο το μάθημα θα εστιάζει σε κάποια από τα ακόλουθα: Εντοπισμός πτώσης και θέσης, υπολογισμός κίνησης (motion estimation), υπολογισμός βάδισης και στάσης του σώματος (Gait and posture estimation).
– Ο προσωπικός ηλεκτρονικός φάκελος υγείας (PHR).

Οικονομία, Καινοτομία και Διαδίκτυο

Το μάθημα αυτό ασχολείται με τα βασικά στοιχεία για την επιτυχημένη οργάνωση μίας τεχνολογικής καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας. Ξεκινάει με την εξέταση στρατηγικών βασισμένων στην καινοτομία σαν πηγή δημιουργίας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και στη συνέχεια εξετάζει το πώς χτίζονται επιχειρήσεις που διαπρέπουν στον εντοπισμό, την κατασκευή και την εμπορευματοποίηση τεχνολογικών καινοτομιών.

Σημαντικά θέματα που θα διαπραγματευτεί το μάθημα περιλαμβάνουν: Εισαγωγή στην έννοια της Επιχειρηματικότητας. Επιχειρηματικό περιβάλλον. Διαδικασία καινοτομίας και δημιουργικότητας. Μέθοδοι και εργαλεία βελτίωσης καινοτομίας. Καινοτομία στην Ελλάδα. Η καινοτομίας ως εσωτερική στρατηγική. Ανοικτή Καινοτομία. Σύλληψη Καινοτόμου Επιχειρηματικής Ιδέας. Επιλογή Βιώσιμου Επιχειρηματικού Μοντέλου. Επιχειρηματικό Πλάνο: Ανάπτυξη & Αξιολόγηση. Διερεύνηση Στρατηγικών Εξόδου.

Διαχείριση Έργων Πληροφορικής

Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες του έργου και των διαδικασιών διοίκησης και διαχείρισης έργων. Ο σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσης για τις σύγχρονες τεχνικές και μεθόδους διοίκησης και διαχείρισης έργων (project organization, project management). Με τη χρήση πραγματικών περιπτώσεων (case studies), παρουσιάζονται οι βασικές διαδικασίες διοίκησης έργων με στόχο τη βελτίωση των ικανοτήτων των σπουδαστών στη συστηματική αντιμετώπιση των προβλημάτων που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια καθορισμού και σχεδιασμού ενός έργου (project initiation and design), στελέχωσης του έργου (project staffing), οργάνωσης του έργου (project organization), χρονικού και οικονομικού προγραμματισμού (time scheduling and cost management), καθώς και της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων ενός έργου (project evaluation).

Tο μάθημα παρουσιάζει τις μεθόδους και τεχνικές που χρησιμοποιούνται για τη διαχείριση και αξιολόγηση έργων και προγραμμάτων (project and programme management). Το μάθημα εξετάζει τον κύκλο ζωής ενός έργου και τις κυριότερες διαδικασίες προγραμματισμού και διαχείρισης. Εξετάζονται οι εναλλακτικές μορφές οργάνωσης για την διαχείριση έργων, οι διαμάχες και αντιθέσεις που δημιουργούνται κατά την διάρκεια ενός υλοποίησης έργου και οι τρόποι επίλυσής τους. Παρουσιάζονται οι διαδικασίες σχεδιασμού έργων και κατασκευής δικτύων δραστηριοτήτων, που αποτελούν τον βασικό μηχανισμό μοντελοποίησης των δραστηριοτήτων ενός έργου. Η χρονική ανάλυση ενός δικτύου δραστηριοτήτων εξετάζεται με τον υπολογισμό της κρίσιμης διαδρομής, με την μέθοδο CPM, και την μέθοδο PERT. Η ανάλυση του κόστους έργου ενός γίνεται με την τεχνική CPM-Cost που διερευνά τη σχέση διάρκεια / κόστος έργου και τον υπολογισμό του βέλτιστου συνδυασμού με τεχνικές μαθηματικού προγραμματισμού. Γίνεται ειδική μνεία στις ιδιαιτερότητες διαχείρισης τεχνολογικών έργων, καθώς και στα πληροφοριακά συστήματα που χρησιμοποιούνται για τον προγραμματισμό και τη διαχείριση έργων. Τέλος, παρουσιάζονται σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις για τον προγραμματισμό και διαχείριση έργων πληροφορικής.

Ορολογία και Τεχνική Συγγραφή

Το µάθηµα αποσκοπεί στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των φοιτητών αναφορικά με την κατανόηση της επιστημονικής ορολογίας της Επιστήμης τους, δηλ. της Επιστήμης Μηχανικών Πληροφορικής.  Θα καταβληθεί προσπάθεια για την εκµάθησης της αναγκαίας ορολογίας σε όλες τις εκφνσεις της (ακρόαση – οµιλία – ανάγνωση – γραφή). Ιδιαίτερη έµφαση θα δοθεί στην απόκτηση λεξιλογίου και γραµµατικής/ συντακτικής ακρίβειας που είναι απαραίτητα για την αποτελεσµατική επικοινωνία στη γλώσσα.

Το δεύτερο τμήμα του μαθήματος επικεντρώνεται στην εξοικοίωση των φοιτητών με το γράψιμο, την επεξεργασία, και ηθικές πρακτικές στον τομέα της επιστήμης των υπολογιστών. Έμφαση θα δοθεί σε ανάπτυξη τεχνογνωσίας αναφορικά με την προετοιμασία τεχνικών κειμένων (technical writing). Η συγγραφή απαιτεί χρόνο και προσπάθεια. Θα πρέπει οι φοιτητές να είναι προετοιμασμένοι για να αφιερώσουν τον αναγκαίο χρόνο και να κάνουν την απαιτούμενη προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.

Ύστερα από τη ολοκλήρωση αυτού του µαθήµατος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  • ∆ιαβάζουν και να κατανοούν κείµενα, βιβλία και επιστημονικά άρθρα σχετικά µε την ειδικότητα τους.
  • Να αναλαµβάνουν και να πραγµατοποιούν εργασίες µέσα στο πεδίο των σπουδών τους.
  • Να κατανοούν τη σχετική ξένη βιβλιογραφία που αποτελεί µέρος των σπουδών τους (ιδιαίτερα για την πτυχιακή εργασία τους).

Graduate Courses

Research methods and Project Management

The first section pertains to knowledge relating to understanding the research process in Informatics and Multimedia. The second section covers existing methodological approaches and the design of research (formal methodologies using statistical techniques, qualitative methodologies such as field studies, ethnography, etc). A specific section is devoted to the topic of design science on information system research. The third section discusses techniques for undertaking research in specific topics – mainly through focused presentation of the research lines of the various laboratories. Finally, since research is a process in which a variety of methodologies are employed, in the third part of the course the emphasis will be on issues related to the Management of the Research process. Hence emphasis will be given on understanding key concepts and methodologies of successful project management. By the conclusion of the specified learning activities, participants of this course will demonstrate their ability to:

  • Understand the process of scientific research (the scientific process).
  • Differentiate between the different types of research and be able to select the most appropriate for their research task.
  • Choose sources of information appropriate for the type of research being conducted.
  • Advise others of the situations in which participant observation, conversation analysis, documentary analysis, focus groups, interviews & questionnaires, respectively, are appropriate.
  • Produce effective reports, adhering to conventional styles, presenting evidence from the data, & exploiting visual representations.
  • Make research proposals, taking pertinent factors into account.
  • Understand key concepts of successful Project Management.
  • Identify appropriate roles in research project management & produce realistic costing.